Ja és aquí el final del curs escolar i tanquem, també, un any més del Programa d’Educació Audiovisual (PEA) de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya.

El PEA és un servei educatiu que es dirigeix a alumnes, professorat i famílies, des d’on es treballa per proporcionar a les escoles les eines necessàries per promoure una educació audiovisual completa, minimitzant els efectes negatius de l’impacte de les pantalles i fomentant l’esperit crític davant el món online.

Sessions per una bona educació audiovisual

Aquest any, sumant els diversos projectes del PEA, s’han impartit un total de 183 tallers a escoles, instituts, centres cívics i altres entitats, per a totes les edats. Més de 4.600 persones s’han format durant aquests mesos per una bona educació audiovisual.

Tallers per alumnat

S’han realitzat un total de 111 sessions, que han comptat amb la participació de més de 3.000 nens, nenes i joves, i que han tractat les següents temàtiques:

  • Com afecten les pantalles al desenvolupament del meu cervell?
  • Què són i com m’afecten?
  • Hipersexualització, sèxting, pornografia i altres pràctiques de risc
  • Autoestima i pressió virtual
  • Ciberbullying: assetjador, víctima o espectador
  • Del videojoc a l’addicció
  • Xarxes socials: el meu altre “jo”
  • Les sèries. Sóc protagonista o espectador/a d’històries?

post-ACMAC-final-pea-2223-tallers

Tallers per adults

Més de 1.600 persones han assistit a les 72 sessions per a docents i famílies que s’han organitzat durant aquest curs escolar.

  • Cervell, aprenentatge i ús de les pantalles
  • Com acompanyar els nostres fills en la seva vida digital?
  • El mòbil: problema o oportunitat?
  • Hipersexualització i pornografia a les xarxes socials
  • Consumir sèries amb pensament crític
  • Les pantalles, xumet emocional dels nostres fills i filles?

Foment de l’esperit crític

Una altra eina formativa que continua creixent any rere any és el format de les jornades. Aquest curs se n’han impartit un total de quatre monotemàtiques sobre hipersexualització a les xarxes socials i pornografia que han comptat amb més de 430 assistents.

Emmarcades sota la campanya #LiveYourRealLife, es pretén oferir als joves un espai pedagògic i innovador on poder preguntar sense tabús i reflexionar de forma crítica sobre les pràctiques que es duen a terme al món digital. Tot i que aquesta formació s’ofereix per a estudiants de secundària i batxillerat, com a novetat aquest curs s’ha fet la primera jornada per a famílies i professorat.

post-ACMAC-final-pea-2223-jornada

Totes aquestes formacions van estretament lligades amb el compromís de l’Associació amb la defensa dels drets de les dones. El seu objectiu és prevenir la violència masclista així com detectar clixés de models disruptors a les pantalles.

Formació audiovisual per als més petits

El Programa d’Educació Audiovisual pretén arribar a totes les edats, per això mateix s’adapta per als més petits a través de la iniciativa Guay-fi. Amb la seva tercera edició, el projecte ha arribat a 79 aules i a 1.770 famílies arreu de Catalunya i Andorra. Tot i això, gràcies a la col·laboració amb la Fundación Aprender a Mirar, el projecte abasta a tot el territori estatal aplegant 124 aules.

A través de Guay-fi s’ofereix la formació i els recursos necessaris per gestionar l’ús de pantalles a una edat primerenca dels infants de 3 a 6 anys, a través dels centres educatius.

post-ACMAC-final-pea-2223-guayfi

Els pares i mares han rebut de forma gratuïta el taller “Pantalles, aprenentatge i cervell infantil” on, a través de consells per aconseguir un ús responsable a l’entorn familiar, s’introdueix el concepte de xumet emocional i quins són els seus riscos. A més, totes les famílies reben el Kit de supervivència per a un oci sense pantalles.

Per altra banda, per primera vegada s’ha fet arribar una enquesta a tots els centres educatius per tal que valorin el projecte. Amb la recopilació de les respostes fetes, s’ha conclòs a través d’un informe que totes les escoles consideren aquesta iniciativa necessària per afavorir al desenvolupament dels infants i, per tant, la recomanarien a altres centres.

Acompanyament a 5è i 6è

Una de les novetats d’aquest curs ha estat la incorporació del projecte KOA Tecnologia, una iniciativa creada entre l’Associació, la Fundación Aprender a Mirar i la Fundació Nous Cims. A través de l’acompanyament durant els cursos de 5è i 6è de primària a cinc centres educatius de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, el seu objectiu és la prevenció i promoció d’un ús saludable de les tecnologies.

Aquests primers mesos s’han centrat en treballar a fons quatre temàtiques: cervell i pantalles, videojocs, ciberbullying i sèries. Per aquest motiu s’han impartit sessions i tota mena d’activitats i jocs, així com el corresponent seguiment per part de les dues figures referents principals: una en qüestions d’alfabetització mediàtica i l’altra en educació socioemocional.

Per a la cloenda del curs, es va celebrar una jornada de clausura al Museu de la Ciència CosmoCaixa i durant aquest mes de juny s’ha fet balanç i s’han compartit experiències a través de dos World Cafès. L’equip coordinador també s’ha reunit amb les cinc escoles, que han valorat KOA Tecnologia de manera molt positiva i amb molta il·lusió per encarar el curs vinent.

post-ACMAC-final-pea-2223-koa

Si necessites més informació o vols contractar el Programa d’Educació Audiovisual pel curs vinent, escriu-nos a educa@contraste.info o truca al 93 488 15 57. També pots seguir totes les novetats a través de les nostres xarxes socials (Twitter, Instagram i LinkedIn).