Associació de Consumidors de mitjans Audiovisuals de Catalunya

Per la defensa del consumidor audiovisual

La unió dels consumidors audiovisuals

L’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya és una associació sense afany de lucre, que treballa per la qualitat als mitjans audiovisuals i en la defensa dels drets dels usuaris, especialment dels nens, que són els més indefensos davant les pantalles.

Es va crear al 1985, arran la preocupació d’uns pares de família pels continguts que la televisió oferia els seus fills. Avui, l’associació agrupa més de 17.000 persones a Catalunya i està inscrita al Registre General d’Associacions amb el n. 7659.

El desenvolupament de les noves tecnologies del món audiovisual i la pròpia demanda dels usuaris ha conduït a una progressiva ampliació i adaptació del treball de l’Associació.

Internet, els videojocs, el cinema, la televisió a la carta, les xarxes socials i l’ús dels mòbils i les tabletes han anat adquirint cada vegada més espai en l’entreteniment de nens i joves. Per això, gran part del treball que l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya  du a terme es centra en la defensa del menor i la formació dels joves en l’ús crític de les tecnologies.

QuiSomNinoTriste

Amb les activitats, els projectes i el Programa d’Educació Audiovisual Aprendre a Mirar, es tracta d’ajudar les entitats educatives a minimitzar l’impacte negatiu del mal ús dels mitjans audiovisual en les famílies i en els alumnes, i a maximitzar el positiu. Per una altra banda, ofereix a pares i professors informació crítica dels continguts del món audiovisual i, finalment, ensenya els nens i nenes en què consisteix el llenguatge de la imatge i el so, per aprendre a ser usuaris crítics.

Perquè és necessària l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals?

  1. Per representar els consumidors audiovisuals, els seus drets i, en especial, els dels consumidors més desprotegits: la infància
  2. Per ser un pont entre els usuaris i els responsables de les televisions, productores i distribuïdores de continguts de la gran diversitat de pantalles que tenim
  3. Per canalitzar les queixes, suggeriments, felicitacions i opinions dels consumidors als directius de les empreses de comunicació i als polítics responsables a l’administració pública
  4. Per premiar la qualitat a la televisió, a internet i als videojocs: els Premis Zapping són únics a tot l’Estat pel seu vot popular de la qualitat a l’oci audiovisual
  5. Per crear una opinió pública a favor de l’esmentada qualitat i que respecti els valors fonamentals sobre els quals es construeix una societat lliure i solidària
  6. Per vetllar pel compliment de la llei audiovisual i per treballar a Catalunya, Espanya i Europa a favor de les millores legislatives adients per protegir l’usuari, sobretot el menor
  7. Per elaborar estudis i anàlisis de la programació televisiva i cinematogràfica, dels videojcs i d’internet, així com de l’ús que en fem els ciutadans
  8. Per treballar en sinergia a d’altres organismes nacionals i internacionals, tant públics como privats, que fomentin objectius similars de defensa dels drets del menor i del consumidor
  9. Per dur a terme i cooperar en les activitats que donin a conèixer la seva tasca a la societat i que acompleixin els seus fins
  10. Per oferir un servei d’atenció telefònic, presencial i a la xarxa on el consumidor por fer consultes i comunicar les seves queixes, felicitacions i opinions i rebre informació sobre els seus drets i anàlisis de continguts i hàbits saludables davant les pantalles, estudis i més dades del seu interès sobre el món digital