Més de 140 alumnes de 4t d’ESO de La Salle Bonanova han participat en la II Jornada Hipersexualizació i consum de pornografia, centrada en l’entorn digital. Aquest esdeveniment, celebrat el dimecres 2 de desembre, s’emmarca dins de la campanya #LiveYourRealLife de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya i compta també amb la col·laboració i el suport pedagògic i social de la Fundación Aprender a Mirar (FAAM).

Es tracta d’un espai innovador en el qual es forma als alumnes amb una primera taula rodona d’experts de l’àmbit de la psicologia i l’audiovisual. Però també es dóna veu a les bones i positives pràctiques de joves influencers que, amb el seu exemple i capacitat crítica, inspiren als participants i fomenten un alt grau d’interacció.

Aquest nou format aborda els riscos i efectes que la hipersexualització en les xarxes i el consum de pornografia provoquen en el cervell i en el desenvolupament de la personalitat.

Després d’una primera prova pilot el desembre de 2019 i amb una gran feina d’adaptació a les mesures sanitàries, en 2020, l’Associació i la FAAM han pogut donar-li continuïtat gràcies també al suport de l’Obra Social ”la Caixa” i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya.

Un espai innovador i pedagògic lliure de tabús per als joves

Els ponents de la II Jornada sobre hipersexualització i pornografia van oferir als estudiants un espai sense prejudicis, en el qual poder preguntar i conèixer l’opinió dels especialistes sobre aquestes dinàmiques que es donen a la xarxa i que tants dubtes susciten entre els joves.

Anna Plans, presidenta de l’Associació de Consumidors i experta de la Fundació en l’àmbit de la dona i la hipersexualització, i altres tres professionals de la salut mental: Anna Brunch; psicòloga forense i psicoterapeuta especialitzada en pornografia en línia, Pablo Pons; psicòleg a un gabinet psicopedagògic de suport a joves addictes a la pornografia i Irene Montiel; doctora en psicologia i criminologia especialitzada en ciberpsicologia, van ser els encarregats de traslladar als joves una visió científica, antropològica i fonamentada sobre les temàtiques tractades.

De joves per a joves: influencers que eduquen mitjançant experiències i coneixements personals

Marta Tena, Cristina Cons i Patrícia Pallarès, són les tres joves influencers que es troben a la seva primera etapa professional i van integrar la segona taula de la jornada, oferint els seus testimonis sobre altres qüestions que afecten els adolescents, tals com els TCA (Trastorns de Conducta Alimentària) o els efectes i conseqüències dels continguts audiovisuals que tenim a l’abast. Les tres joves van oferir models a seguir en positiu i van animar als adolescents participants a treure partit dels avantatges de les xarxes, sense caure en la dependència i els mals usos.

L’opinió dels estudiants: avançar en el temps l’educació sexual

Els joves, que s’han mostrat tan participatius com a l’anterior edició de la jornada, han expressat a les entrevistes, realitzades al llarg de la jornada, el seu interès per aquest tipus d’esdeveniments i espais en què se’ls permeti resoldre dubtes i preocupacions. De la mateixa manera, també han manifestat la necessitat de què aquest tipus de formacions s’imparteixin a partir dels 10 anys.

Activa’t per la societat!

Si vols conèixer més sobre les temàtiques tractades a la II Jornada #LiveYourRealLife i com treballem per la seva prevenció, visualitza la ponència de la presidenta de l’Associació al congrés on-line II Congreso Pornografía, Infancia y Mujer, en el qual Plans va parlar sobre el negoci que conformen la hipersexualització, la pornografia i algunes de les xarxes socials més famoses.

A més, des de l’Associació, t’animem a signar la petició Pornhub gratis, una irresponsabilidad social hacia la infancia y las mujeres a Change.org i a compartir la campanya a les xarxes socials (FacebookTwitterInstagram) amb el hashtag #ShesAPerson.