El passat dijous 9 de gener l’analista de continguts televisius de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya, Mar Pons, va ser entrevistada al programa Popap de Catalunya Ràdio. Aquest programa vol ajudar als oients a entendre aquest món digital canviant i facilitar eines per prendre les seves pròpies decisions i aconseguir el benestar digital.

La presidenta de l’Associació, Anna Plans, també ha intervingut en diverses ocasions al Popap amb l’objectiu d’intercanviar coneixement, debatre, entendre i gaudir de les xarxes socials, tot mantenint l’esperit crític característic de la nostra entitat i també dels professionals d’aquest programa de ràdio.

En aquesta ocasió, el motiu de l’entrevista era debatre la idoneïtat que els menors d’edat tinguin accés a les xarxes socials i, gràcies a la intervenció de la Mar Pons, la conversa va esdevenir en un espai de reflexió a favor de l’educació digital com a eina per protegir infants i adolescents a la xarxa.

L’origen d’aquest debat era l’escàndol que s’havia generat al voltant del compte de Twitter de l’Albert, un dels nens concursants a MasterChef Junior 7, on –a partir d’un cas de suplantació d’identitat– es van publicar clams supremacistes de Arriba España i es mostrava suport al partit d’extrema dreta VOX, cosa que el menor i la seva família al·leguen no haver escrit. Al final, el compte s’ha reobert perquè la cadena ha considerat el succés com un cas de pirateig i tot ha quedat en un ensurt.

Haurien de tenir xarxes socials els infants?

“Si el programa vol tenir una xarxa amb els seus concursants, està bé, perquè és el programa qui té la xarxa. Però aquesta responsabilitat que un nen sigui la cara d’un perfil a Twitter a mi em desperta moltes qüestions.”

Mar Pons, professional de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya

Des de l’Associació considerem que els infants no haurien de tenir accés a les xarxes socials. Per aquest motiu, Pons va defensar que l’ús de les xarxes exposa molt a l’usuari i sobretot posa en perill els infants que en fan un ús indegut. Remarcava que, tot i ser un compte controlat per adults, que afecti el menor és quasi inevitable, com ja hem pogut veure en aquest cas.

Normalment, que els pares tinguin control sobre el compte és bon senyal, però la seva vigilància no sempre és perfectament eficaç. Per això, des de l’Associació recomanem que els menors no tinguin xarxes socials, no només pel perill que suposa per la seva autoestima, intimitat, cervell (per les hores que es passen davant de la pantalla), etcètera; sinó perquè en principi és, fins i tot, il·legal dependent de l’edat que tinguin.

Recordem que quasi totes les xarxes socials tenen una edat mínima per accedir-hi i, a més a més, l’activitat que es desenvolupa en elles no és per als infants, d’allà aquesta barrera legal.

Les propostes que dóna la Mar Pons per evitar aquestes situacions lamentables són, no només prohibir als més petits tenir perfils, sinó educar-los per a ser responsables en el futur. Per altra banda, considera imprescindible apoderar les famílies per protegir-los millor i dirigir adequadament l’activitat dels seus fills i filles en l’entorn digital.

“El tema és l’educació, és a dir, nosaltres hem de saber que tenim unes eines que són les xarxes socials però que hem d’ensenyar la societat a fer-les servir; als nens, als pares… a tothom.”

Mar Pons

Compartim a continuació el podcast de l’entrevista a Catalunya Ràdio:

Combatre el ciberbullying i els missatges d’odi a la xarxa

Des de l’Associació, treballem per atacar l’arrel d’aquesta xacra a través del Programa d’Educació Audiovisual, un projecte educatiu que aborda el problema des de la formació i la informació.

La formació consisteix a educar a través de tallers, xerrades, taules rodones, cicles i/o conferències en els bons usos de les pantalles als infants, adolescents, famílies i professionals de l’educació. D’altra banda, la informació la donem a través de la nostra capçalera de continguts Contraste.info, on es publiquen articles pedagògics, així com crítiques i anàlisis de pel·lícules, sèries, videojocs i continguts a la xarxa.

Si vols rebre més informació, no dubtis a contactar amb els professionals de l’Associació a través del telèfon 93 488 17 57 o el correu educa@taconline.net.