Amb motiu del 25 de novembre, Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones, des de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya refermem un any més el nostre suport a aquest moviment internacional que vol aconseguir la igualtat i que respecta els drets humans de dones i nenes d’arreu del món.
La violència de gènere es manifesta de moltes formes com ara física, sexual o psicològica però, a més, està molt present en el nostre dia a dia i, en molts casos, és molt difícil de detectar-la i combatre-la. Un acudit o un comentari de mal gust que humiliï a una dona és un exemple de micromasclisme (tipus de masclisme normalitzat socialment) i es pot donar en contextos ben diversos: escola, treball, carrer, àmbit familiar, etc.
Arran d’un vídeo publicat per un conegut youtuber –on crítica algunes de les publicacions fetes per menors a TikTok–, des de l’Associació hem vist necessari començar una tasca de desmitificació dels valors “romàntics” que emmascaren conductes de violència de gènere.
TikTok és una xarxa social que es caracteritza per difondre vídeos molt visuals de curta durada amb gran presència musical. La temàtica principal es centra en l’humor i l’autoparodia i és considerada la xarxa social per excel·lència de la generació Z.
La violència física, possessió o control de la parella són alguns dels missatges que els adolescents representen en les seves creacions de TikTok sota hashtags com #couplegoals (expectatives de parella).
Els vídeos, més enllà de representar relacions suposadament idíl·liques i romàntiques, maquillen històries d’amor tòxiques on el gènere masculí es troba per sobre del femení. Com ja vam analitzar amb l’estrena de la pel·lícula After, el veritable perill és que els adolescents idolatrin aquest tipus d’amor i, sobretot, que passi desapercebut.
Seguint la nostra missió com a defensors dels drets dels consumidors, l’Associació es mostra contrària a la normalització de les situacions que fomentin violència de gènere, en totes les seves formes. Per aquest motiu, volem fer una crida a la mirada crítica del consumidor respecte als continguts masclistes que es publiquen a TikTok amb les següents claus:
Us animem a ser un altaveu d’aquesta nova iniciativa de l’Associació que vetlla per l’apoderament dels consumidors davant la violència de gènere a les xarxes: Etiqueteu-nos a Facebook, Twitter o Instagram i feu servir el hashtag #faigdislike davant de vídeos que fomentin conductes masclistes!