Cada 15 de març se celebra el Dia Mundial del Consumidor i TVE ofereix, a través del seu web, un documental que no passa de moda: Consumo, el imperio de los sentidos. Es tracta d’un interessant exercici sobre les tècniques de “persuasió publicitària” que utilitzen les diferents marques per “convèncer” l’espectador. Un documental per reflexionar sobre la manipulació que pateix el consumidor de forma imperceptible i per adquirir coneixements per ser més “lliures” a l’hora de comprar.
Les empreses busquen brillar sobre la feroç competència, per això existeixen veritables especialistes en esbrinar, investigar i donar amb la fórmula que enlluernarà el consumidor a través dels sentits i no a través de la raó. La publicitat ofereix experiències i sensacions que, moltes vegades, no tenen res a veure amb el producte que s’anuncia. Els aparadors, els prestatges del supermercat o la distribució de les notícies a les pàgines web estan confeccionats perquè ens parem, entrem i, per descomptat, que ens hi quedem.
El documental
Cada dia rebem milers d’estímuls publicitaris i prenem decisions de compra però… Som lliures quan prenem aquesta decisió? Ens guien la raó i la consciència quan ens inclinem per un determinat producte? Què fan marques i tendes per atreure’ns? Com s’activa el que es coneix com el botó de compra?
Consumo, el imperio de los sentidos, és un documental produït íntegrament per Televisió Espanyola que tracta de donar respostes a algunes d’aquestes preguntes, i que ens mostra com es dissenyen les estratègies de marca i empresa i quin és l’impacte que tenen en el consumidor.
Veure el documental Consumo, el imperio de los sentidos.