El 17 de maig, amb motiu del Dia d’internet, va tenir lloc a l’aula magna de la Universitat Abat Oliba una jornada amb la intervenció destacada de la vicepresidenta del Govern, Soraya Sáenz de Santamaría. En el seu discurs va apostar per l’alfabetització digital dels menors, incidint en què han de desenvolupar el consum crític de la informació a internet, buscant la col·laboració publico-privada amb la indústria i el tercer sector.
En aquest sentit, José María Guerra Mercadal, President de l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya i la Fundació Aprender a Mirar va participar en una taula rodona moderada pel Director General d’INCIBE, Alberto Hernández, on van participar també Antonio Vargas (Google), María José Cantarino (Telefónica) o Unicef, entre d’altres. En la seva intervenció va destacar la importància dels usuaris en el procés decisori, apostant per la corregulació i les mesures efectives.
Guerra va donar un toc d’atenció sobre temes claus i projectes que s’han vist frenats per la indefinició i canvis de càrrecs polítics patits, com en el cas de l’etiquetatge digital de continguts en línia per menors –del que vam fer l’estudi de viabilitat amb Red.es–, o la falta de suport en iniciatives com un sistema de verificació d’edat per regularitzar la situació dels menors a la xarxa. Des de l’Associació també s’havia plantejat un segell de qualitat per continguts dirigits a menors en els grups de treball públic-privats de menors i internet, on moltes propostes van quedar sense aplicar-se per manca de lideratge clar.
Mancança de mesures de seguretat
Volem il·lustrar aquest fet amb unes escenes de la sèrie Silicon Valley que reflecteixen la situació a la qual fem referència (en aquest cas a COPPA, la llei de protecció de dades relativa als menors aplicada als EEUU, però que a partir de maig de l’any vinent també es començarà a aplicar a Europa amb el nou Reglament):