El 7 de desembre, l’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya va assistir a una jornada de treball a Estrasburg on es va debatre entorn del rol de la dona en el sector audiovisual. Organitzada per l’Observatori Europeu de l’Audiovisual, l’objectiu fonamental va ser posar en comú estudis i coneixements i coordinar propostes i possibles accions entre diferents països i entitats.
Les evidències que es van presentar durant la jornada van demostrar que en tota Europa, i en tots els tipus de mitjans, les dones romanen significativament subrepresentades darrere de les càmeres, particularment en els nivells de presa de decisions. A més, també les dones continuen sent menys visibles en els continguts i, quan estan presents, encara se les acostuma a representar en rols estereotipats o subordinats.
Posant estadístiques europees en comú
Tot i que un 65% dels graduats en Comunicació Audiovisual són dones, al sector professional hi ha un 15% de dones en actiu i, quan parlem de directores, només un 5% ostenten aquesta posició.
El 59% de les dones creuen que hi ha un problema amb la manera com són representades als mitjans.
El 85% de les dones afirmen que la publicitat necessita posar-se al dia amb el món real.
EURALVA
L’Associació va assistir a aquest esdeveniment en representació de l’Aliança Europea d’Associacions de Consumidors de Mitjans Audiovisuals (EURALVA) –de la qual ostenta la presidència juntament amb la Fundació Aprender a Mirar– i va aprofitar els espais de debat i reflexió per a exposar les diferents iniciatives que està duent a terme entorn de l’alfabetització mediàtica (Programa d’Educació Audiovisual).
Els nous tallers en els quals s’analitza la hipersexualització de la imatge femenina en les xarxes socials i es donen eines per a apoderar a les dones en aquest mitjà van suscitar gran interès i van servir com a font d’inspiració en l’intercanvi de bones pràctiques entre els assistents.
I tu? Què n’opines sobre aquesta qüestió? Pots deixar-nos el teu parer a info@taconline.net o al nostre Twitter @Telespectadors amb el #Denuncia o #Opina.