L’Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya, juntament amb la Fundación Aprender a Mirar, van organitzar ahir un nou seminari web inclòs dins del Programa d’Educació Audiovisual i en el marc de la campanya #ShesAPerson.
El Javier Alonso, col·laborador de la Fundació i fundador d’Entusiastics, va conversar amb el psicòleg i sexòleg clínic Alejandro Villena, autor del llibre ¿POR qué NO? i director del projecte Piénsatelo Psicología, sobre els efectes de la pornografia en el desenvolupament emocional i sexual, especialment en els joves.
Estadístiques i conseqüències alarmants
Les dades que va aportar Villena són contundents. En els homes, el 95% dels joves de fins a 25 anys admeten haver consumit pornografia durant l’últim mes, amb una tercera part d’ells fent-ho diàriament. Pel que fa a les dones, entre el 75% i el 80% de les joves d’entre 12 i 18 anys han tingut contacte amb contingut pornogràfic.
El primer contacte amb la pornografia en els joves es produeix entre els 9 i 11 anys, a causa del fàcil accés a través de plataformes com aplicacions mòbils i xarxes socials, cosa que genera una gran preocupació sobre l’impacte d’aquest contingut en la salut mental i emocional dels menors.
L’exposició freqüent a continguts pornogràfics sobreestimula el sistema de recompensa del cervell, afectant negativament l’escorça prefrontal, responsable de la presa de decisions i la regulació emocional. Aquest fenomen, similar al que experimenten les persones amb addiccions a substàncies com la cocaïna o el joc, pot deteriorar l’empatia i la capacitat d’establir relacions saludables.
Quatre pilars per a prevenir i educar
El psicòleg va proposar quatre pilars fonamentals per abordar aquesta problemàtica:

- Educació digital: fomentar un ús responsable de les tecnologies, especialment dels dispositius mòbils. En aquest sentit, els adults han de ser el primer exemple.
- Educació emocional: ensenyar als joves la importància de la intimitat, el vincle i el respecte en les relacions sexuals.
- Educació sexual: promoure una sexualitat sana i natural, fomentant una comunicació oberta amb els joves sobre aquest tema.
- Educació en pensament crític: proporcionar eines per ajudar a identificar i rebutjar continguts nocius.
Signes d’alerta en menors
Una part de l’entrevista es va dedicar a identificar senyals que poden indicar que un menor està consumint pornografia, el que Villena va anomenar “les tres P”:
- Persona: apareixen canvis en el comportament com somnolència o cansament a causa de l’ús excessiu de pantalles o per haver estat actiu durant la nit. També pot repercutir en una disminució del rendiment acadèmic, irritabilitat, una pitjor regulació emocional o ansietat.
- Pantalles: es crea una relació estranya amb la tecnologia. L’usuari comença a sobreprotegir i ocultar els dispositius, navegar d’incògnit, utilitzar aplicacions com la calculadora per amagar pornografia o esquivar el control parental.
- Pornografia: es fa ús de llenguatge sexualitzat, comentaris inapropiats o preguntes que no corresponen a la seva etapa evolutiva.

#ShesAPerson: l’efecte de la pornografia en les dones
A diferència dels homes, les dones són menys propenses a desenvolupar una addicció, ja que tenen més sensibilitat per a rebutjar aquest tipus de continguts. Tot i això, pateixen un impacte més significatiu en la seva autoestima i benestar emocional. Quan una dona consumeix pornografia, s’autoestigmatitza més que un home i, a més, normalitza el fet de rebre violència.
Així mateix, els rols sexuals que assumeixen són totalment diferents: mentre l’home repeteix un model de sexualitat basat en la dominació, la dona assumeix el de disponibilitat constant cap a ell.
D’altra banda, dins la indústria, el 92% de les actrius ha patit abusos durant la infància i prop del 90% reviu el trauma durant els rodatges. Per aquest motiu, tot i que les dones presentin menys risc a l’hora de desenvolupar una addicció, acaben patint més danys a causa dels continguts pornogràfics.

El seminari web va deixar clar que, per a protegir les futures generacions, és fonamental educar en valors com el respecte, l’empatia i la comunicació, així com fomentar el pensament crític davant dels continguts digitals.
Totes les nostres campanyes i accions les trobaràs a les nostres xarxes socials (Instagram, X i LinkedIn).
